سال نو همگی مبارک باشه....

سالی باشه پر از موفقیت و افتخار واسه هر کی که دوسش دارید.........


                        جوجول و کووالا


بعضی وقتها باید تصمیماتی گرفت که در عین حال درست بودن یا نادرست بودنش رو نمی دونیم. اما نمی دونم این بار تصمیمی که من گرفتم تا چه حد درسته. در واقع تصمیم گرفتم دیگه ادامه ندم.
ازجوجول همکارم عذر خواهی می کنم که دوست نیمه راهی برایش بودم. ولی ازش خیلی ممنونم که بهم کمک کرد و این لذت رو هم به من هدیه داد که در کنارش باشم و تفکرات خودم رو با همفکری خودش به ثبت برسونم.  امیدوارم خواننده های وبلاگمون از مطالب ما لذت برده باشن . از اینکه فرصتی پیش آمد و در کنار بقی دوستان همفکری داشتم خیلی خوشحالم . به امید اینکه سال ۸۳ برای همه سال خوبی بوده باشه و سال جدید برای همه پر از افتخار و پیروزی باشه . با آرزوی موفقیت برای جوجول دوست خوبم. امیدوارم سال ۸۴ با سربلندی به قله های موفقیت دست پیدا کنی.


                                                                     دوست تو کوالا

انسان از نخستین سالهای زندگی اجتماعی، متوجه بازگشت و تکرار برخی از رویداد های طبیعی، یعنی تکرار فصول شد. نیاز به محاسبه در دوران کشاورزی یعنی نیاز به دانستن زمان کاشت و برداشت، فصل بندی ها و تقویم دهقانی و زراعی را به وجود آورد. نخستین محاسبه فصل ها، بی گمان در همه جوامع با گردش ماه که تغییر آن آسانتر دیده می شد صورت گرفت. و بالاخره در نتیجه نارسایی ها و نا هماهنگی هایی که در تقویم قمری ، با تقویم دهقانی داشت، محاسبه و تنظیم تقویم بر اساس گردش خورشید صورت پذیرفت. سال نزد ایرانیان از زمانی نسبتا کهن به چهار فصل سه ماهه تقسیم گردیده است و همانطور که ابوریحان بیرونی در آثار الباقیه آورده است آغاز سال ایرانی از زمان خلقت انسان ﴿ یعنی ابتدای هزاره هفتم از تاریخ عالم ﴾ روز هرمز از ماه فروردین بود ، وقتی که آفتاب در نصف النهار در نقطه ی اعتدال ربیعی و طالع سرطان بود.

........................................................................

**جشن نوروز

این جشن از کهن ترین جشن های ایرانی است که پژوهشگران بنیاد آن را هند و ایرانی ندانسته اند، بلکه با قید احتمال آن را به اقوام بومی نجد ایران پیش از مهاجرت و آریاییان، منسوب می دانند. همچنین دو جشن مهرگان و نوروز از طریق سومریان به بین النهرین راه یافته و در آنجا دو جشن (ازدواج مقدس) و (اکیتو) را پدید آورده که بعدها در بین النهرین این هر دو جشن به صورت جشنی واحد در آغاز سال نو برگزار گردیده ولی در نجد ایران همچنان تا دوره اسلامی به صورت دو جشن مستقل بر قرار مانده است.

بنابر این سه جشن نوروز مهرگان و سده بیشتر در زمره اعیاد ملی ایرانی قرار می گیرند تا جشن های مذهبی گفتنی است که در گاهان و اوستا از این سه جشن یادی نشده است. 

** نوروز و خوان هفت سین:

از مهمترین آیین های نوروزی گستردن خوان نوروزی است که مشهورترین آن «سفره هفت سین» است. این سفره تا پایان جشن نوروز گسترده می ماند.

این خوان مجموعه ای است متنوع از آنچه که در زندگی به آن احتیاج است. البته محدود کردن آن به هفت چیزی که با حرف «سین» آغاز می شود اصالتی ندارد. همچنین این خوان می تواند به نوعی بیانگر پذیرایی از فروهرها باشد که از روز اول فروردین به خانه های خویش وارد می شوند.

عدد هفت از اعداد مقدس نزد ایرانیان است که با هفت امشاسپند (برابر هفت ملک مقرب در آیین های سامی) ارتباط دارد.



گویند: سین شکل کوتاه شده سینی است که همان خوان مسین است. و در نوروز هفت خوان را برای هفت امشاسپند می آراسته اند. یا آنکه برای برکت و شگون در هفت سینی دانه هایی را که برکت به سفره می آورد می رویاندند و آن گاه در خوان نوروزی قرار می داد


پیشاپیش عید همتون مبارک باشه ... امیدوارم که ساله خیلی توپی منتظرتون باشهو به همهی ارزوهاتون برسید
                            

                                                        ارزومند ارزوهایتان:

                                                                  جوجول و کوالا